VÍTE, JAKÁ PRÁVA MÁTE JAKO CESTUJÍCÍ? | Advokátní kancelář Praha 1 | Macek Legal | právní služby & advokát

VÍTE, JAKÁ PRÁVA MÁTE JAKO CESTUJÍCÍ?

Možná už se Vám někdy stalo, že Váš spoj měl zpoždění, nebo byl dokonce zrušen. Jako cestující máte v takových případech zaručena určitá práva. Ta jsou garantována cestujícím osobám, ať už cestují autobusem, vlakem, letadlem, nebo lodí.

Problematika práv cestujících je upravena jak na úrovni českého právního řádu, tak na úrovni práva evropského a některé aspekty jsou upraveny také mezinárodními úmluvami (například tzv. Montrealská úmluva, která upravuje pravidla o mezinárodní letecké přepravě).

Základem tuzemské právní úpravy jsou ustanovení § 2550 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, která upravují přepravu osob. Cestující osoba zpravidla uzavírá s dopravcem smlouvu o přepravě tzv. konkludentně (mlčky), a to například v okamžiku, kdy cestující nastoupí do dopravního prostředku, nebo si zakoupí jízdní doklad na určitý spoj.  V ten okamžik vznikají dopravci i cestujícímu vzájemná práva a povinnosti.

Dopravce je povinen přepravit cestujícího do místa určení a cestující je povinen zaplatit jízdné. Dále má dopravce povinnost postarat se při přepravě o bezpečnost a pohodlí cestujícího. Občanský zákoník dále stanoví základní povinnost dopravce nahradit škodu vzniklou cestujícímu tím, že přeprava nebyla provedena včas. Další podrobnosti, jako jsou podmínky a rozsah náhrady škody stanoví tzv. přepravní řády. Tyto přepravní řády upravují podrobně také například podmínky pro přepravu zavazadel a specifikují další povinnosti dopravce. 

Například přepravní řád pro železniční a silniční osobní dopravu (kterým je vyhláška Ministerstva dopravy č. 175/2000 Sb. o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu), stanovuje zejména:

  • právo cestující osoby na vrácení jízdného při neprovedení přepravy z důvodů na straně dopravce,
  • právo cestující osoby na vrácení jízdného v případě, že spoj měl z nástupní stanice zpoždění 60 minut a více,
  • vrácení rozdílu jízdného, jestliže byl přepraven z důvodů na straně dopravce v nižší vozové třídě, než na kterou měl zakoupenou jízdenku.

V městské hromadné dopravě se však jízdné za jednotlivou jízdu nevrací. Také za nevyužitou jízdenku nemá dopravce povinnost vracet jízdné. Za ztracenou nebo poškozenou jízdenku dopravce náhradní jízdenku bezplatně neposkytuje, pokud ztrátu nebo poškození nezpůsobil dopravce sám.

Pokud vznikne cestujícímu za přepravy újma na zdraví nebo škoda na zavazadle přepravovaném společně s ním, je vyloučena úprava přepravních řádů a dopravce je povinen nahradit škodu podle zvláštních ustanovení o náhradě škody občanského zákoníku (§ 2927 a násl. - škoda způsobená provozem dopravních prostředků). Podle těchto ustanovení se provozovatel nemůže zprostit povinnosti nahradit škodu, pokud byla škoda způsobena okolnostmi, které mají původ v provozu. Zprostit své povinnosti se může dopravce pouze v případě, kdy prokáže, že škodě nemohl zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat.

Cestující musí svá práva uplatnit u dopravce předložením originálu jízdenky a písemné žádosti s uvedením důvodů a výše požadované náhrady. Pokud jde o vrácení jízdného, může být žádost podána i ústně. Důležitá je lhůta, do kdy musí být právo u dopravce cestujícím uplatněno. Tato lhůta je společná pro všechny druhy přepravy osob a trvá 6 měsíců ode dne, kdy mělo být ze strany dopravce plněno. Jedná se o lhůtu promlčecí. To znamená, že lhůta automaticky nezanikne uplynutím času, pouze se promlčí. Soud pak právo nepřizná až v případě, pokud dopravce namítne, že právo nebylo uplatněno včas.

Kateřina Marešová

Advokátní koncipient at macek I legal

 

 

Napište nám