JAK SE BRÁNIT NEVYŽÁDANÉMU TELEMARKETINGU?

Autor: Mgr. Iva Čípová, 03. 04. 2019

KONEC OMEZOVÁNÍ PRONÁJMŮ BYTŮ ZE STRANY SVJ KONEC OMEZOVÁNÍ PRONÁJMŮ BYTŮ ZE STRANY SVJ

Volají Vám pravidelně z neznámých telefonních čísel operátoři call-center s nabídkou produktů a služeb, o které nemáte sebemenší zájem? V tomto článku Vám poradíme, jak se můžete těmto telefonátům dopředu vyhnout.

Určitě jste si všimli, že Vaše telefonní číslo je po Vás vyžadováno v poslední době velmi často, jak při nákupu v e-shopu, tak třeba v pojišťovně při založení nové smlouvy. Na konci registračních a objednávkových formulářů se nachází kolonka s jednoduchým pokynem, abyste ji zaškrtli, pokud souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Většina lidí už ale nezkoumá to, jakým způsobem bude obchod nebo pojišťovna osobní údaje zpracovávat a často tak povolí využívání svých osobních údajů nejen danému obchodu/pojišťovně, ale i jejich marketingovým partnerům. Je důležité zdůraznit, že jakýkoli poskytnutý souhlas se zpracováním osobních údajů, můžete tento souhlas kdykoliv odvolat.

Co je to telemarketing?

Telemarketing je v podstatě obdoba emailového spamu. Telemarketingem se rozumí telefonní hovory ze strany call-center, různých obchodních či marketingových společností, které se tímto způsobem snaží oslovit zákazníky pro zakoupení produktů nebo služeb, případně účelem hovoru může být snaha získat marketingově cenné informace.

O nevyžádaný telemarketing se jedná v případě, že telefonní hovory jsou uskutečňovány bez vazby na předchozí vztah mezi volaným a volajícím. Pokud Vám tedy volá s marketingovou nabídkou obchodník, u kterého jste již nakupovali nebo využili jeho služeb, nejedná se o porušení zákona.

Jaké úřady Vám mohou pomoci?

V České republice jsou tři úřady, na které se můžete obrátit, pokud Vás obtěžují nevyžádané telefonáty. Pokud máte pocit, že dochází k neoprávněnému zpracování Vašich osobních údajů, doporučujeme se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Záležitosti týkající se telefonních operátorů a jejich pochybení řeší Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a v případě opakovaných volání po jejich zakázání se můžete obrátit se na Českou obchodní inspekci (ČOI), která tyto opakované nevyžádané hovory považuje za agresivní obchodní praktiku, za kterou může udělit pokutu až do výše 5.000.000 Kč.

Jak se bránit nevyžádanému telemarketingu?

Pomoc poskytovaná Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ)

Nevyžádaný telemarketing není výslovně zakázaný, ale poskytuje Vám možnost, jak můžete nevyžádané marketingové hovory výrazně omezit. Je však zakázáno telefonicky nabízet zboží nebo služby osobám, které ve veřejném seznamu uvedly, že si nepřejí být kontaktovány za účelem marketingu. Je tedy možné na Vaši žádost zaznamenat k Vašemu kontaktu uvedenému ve veřejném seznamu, že si nepřejete být kontaktováni za účelem marketingu. Zápis do veřejného seznamu Vám bezplatně zajistí Váš telefonní operátor. V případě, že call centrum nebo marketingová společnost Vaše přání nebýt kontaktován poruší, jedná se o přestupek a můžete se obrátit s oznámením o porušení zákona přímo na ČTÚ. ČTÚ může za tento přestupek uložit pokutu až do výše 50.000.000 Kč nebo do výše 10 % z čistého obratu pachatele přestupku.

Pomoc poskytovaná Českou obchodní inspekcí

V případě nevyžádaného marketingového hovoru Vám doporučujeme nezavěšovat, ale důrazně volajícímu sdělit, že o podobné nabídky nemáte zájem a nechcete, aby Vás v budoucnu kontaktoval. Pokud Vám bude stejná společnost volat i přes vaše upozornění, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci.

Zjištění volajícího

Pokud nevíte, kdo Vám volal, můžete se obrátit na svého telefonního operátora, který je podle § 67 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích povinen na Vaši žádost provést identifikaci telefonního čísla, ze kterého byla uskutečněna obtěžující volání. Telefonní operátor může za identifikaci telefonního čísla požadovat poplatek. Můžete se také zkusit podívat na nejrůznější webové stránky, na kterých uživatelé sdílejí čísla, ze kterých jsou nevyžádané hovory prováděny, např. kdovolal.czvyhledatcislo.cz. V praxi stačí zadat konkrétní telefonní číslo do kterékoliv internetového vyhledavače a okamžitě se můžete podívat, zda a případně jaké zkušenosti mají s tímto telefonním číslem další uživatelé. Tyto databáze se díky aktivitě uživatelů neustále rozrůstají.

Pomoc poskytována Úřadem pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ)

Po zjištění společnosti, která Vás kontaktovala, jí můžete písemně zaslat námitky proti zpracování Vašich osobních údajů pro účely přímého marketingu. Po obdržení této námitky musí volající okamžitě přestat Vaše osobní údaje pro telemarketing zpracovávat.

Naopak to znamená, že není-li Vaše telefonní číslo ve veřejném telefonním seznamu označeno zákazem marketingových volání, můžete být kontaktováni.

Ochrana před nežádoucími telemarketingovými hovory uvedená v § 96 zákona o elektronických komunikacích se nevztahuje na volání uskutečněná z jiných zdrojů, než je veřejný seznam. Ke zjištění, z jakého zdroje volající Váš telefonní kontakt získal, je možné písemně požádat volajícího o informaci o zpracování Vašich osobních údajů a konkrétně i informaci o tom, z jaké databáze pochází Vaše osobní údaje, které byly k volání využity. Tyto informace je volající povinen poskytnout bezplatně. V případě, že od volajícího obdržíte odpověď, která bude podle Vašeho názoru nepravdivá nebo neúplná, můžete podat stížnost u ÚOOÚ. V této stížnosti musíte vždy prokazatelně doložit, že Vaše žádost či námitka byla volajícímu odeslána, popř. doložit komunikaci s volajícím. Musíte také ÚOOÚ kromě telefonního čísla volajícího oznámit přesné datum a čas volání. Nejjednodušší možností, jak stížnost podat, je využít formuláře na internetových stránkách ÚOOÚ uvedeného na této adrese.

Blokování marketingových hovorů

Můžete využít i dalších možností, jak se proti nevyžádanému telemarketingu bránit, např. pokud máte smartphone, můžete využívat aplikace sloužící k blokování nevyžádaných marketingových hovorů (např. Nevolejte.cz nebo Calls Blocker).

Doporučené články

KAMEROVÉ SYSTÉMY A GDPR: BEZPEČNOST VS SOUKROMÍ

Kamerové systémy jsou nedílnou součástí našich každodenních životů Potkáváme se s nimi na veřejných místech jako jsou ulice a nákupní centra, nebo v soukromých prostorách, typicky… Více

ZMĚNA VE VÝŠI MINIMÁLNÍ A ZARUČENÉ MZDY PRO ROK 2024

Dne 13 12 2023 došlo ze strany vlády ČR k rozhodnutí o navýšení minimální mzdy pro rok 2024, a to přesněji od ledna 2024 Minimální mzda bude zvýšena o 1600 Kč, tudíž od začátku… Více

Tento projekt Kreativní vouchery Daniel Macek je spolufinancován Evropskou unií z fondu Next Generation EU.
Kreativní vouchery | Kreativní voucher Mgr.Daniel Macek, advokát, Registrační číslo: 380000268 | Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií z fondu Next Generation EU.
Účel projektu: Vytvoření redesignu webu a komplexní PPC analýzy. Realizace projektu: 1.1. 2023 až 30.9.2023

©2020

Design by RVLT